-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3856 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

چرا بعضي ها روز سيزده را نحس مي دانند؟ آيا اهل سنت اين روز را نحس كرده اند به نام سيزده رجب كه روز تولد آقا اميرالمؤمنين( است؟



در ميان مردم چيزي معمول و مرسوم است كه بعضي از روزها را روز سعد و مبارك و بعضي را روز شوم و نحس مي دانند. نكته مهم اين است كه اين اعتقاد عمومي تا چه حد در اسلام قابل قبول است ويا تا چه حد از اسلام گرفته شد است. از نظر عقلي محال نيست كه اجزاء زمان با يكديگر تفاوت داشته باشند. بعضي داراي ويژگيهاي نحوست و بعضي داراي ويژگيهاي مبارك و سعد باشند هر چند از نظر استدلال عقلي راهي براي اثبات و يا نفي چنين مطلبي در اختيار نيست ولي واقع مطلب اين است كه چنين امري ممكن است، چرا كه با توجه به دلايل شرعي كه در اين زمينه وجود دارد قبول اين مطلب نه تنها مانعي ندارد بلكه لازم است.

در آيات قرآن كريم تنها در دو مورد اشاره به نحوست ايام شده است و آن در مورد نزول عذاب به سبب نافرماني قوم عاد است :

انا ارسلنا عليهم ريحاً صرصراً في يوم نحس مستمر 1

مانند باد وحشتناك و سردي را در يك روز شوم مستمر بر آنها فرستاديم.(منظور از روز شوم مستمر اين است كه حوادث آن روز همچنان استمرار يافته چنانكه در آيه 7 سورة حاقه آمده است هفت شب و هشت روز اين عذاب الهي بطور مداوم بر آنها مسلط بود تا همگي را در هم كوبيد و كسي را زنده نگذاشت.)

در سورة فصلت نيز به همين ماجرا اشاره شده :

فارسلنا عليهم ريحاً صرصراً في ايام نحسات 2

پس مانند بادي سخت و سرد را در روزهايي شوم بر آنها فرستاديم.

نقطةمقابلاينمطلب،تعبيرمبارك وسعد مي باشد كه در بعضي آيات قرآن ديده مي شود. از جمله در سورة دخان ميخوانيم



انا انزلناه في ليله مباركه 3 ما قرآن را در شبي پربركت نازل كرديم.

در روايات اسلامي نيز احاديث بسياري در زمينه نحس و سعد ايام وجود دارد گرچه تعداد زيادي از آنهااز نظر سند ضعيف به نظر مي رسند وآميخته به خرافات گرديده اند ولي همة آنها چنين نيستند و روايات معتبر و قابل قبولي نيز در ميان آنها وجود دارد.

در مورد نوروز در حديثي از امام صادق( مي خوانيم كه فرمود : نوروز روز مباركي است روزي است كه كشتي نوح بركوه جودي قرار گرفت و جبرئيل بر پيامبر( اسلام نازل شد، روزي است كه علي( بر دوش پيامبر( رفت و بتهاي كعبه را شكست و داستان غديرخم مصادف با نوروز بود. 4

در مورد روز عاشورا نيز در روايات شديداً از تبرك به آن روز نهي شده است. ناگفته پيداست كه سعد و نحس ايام با برخي حوادث مطلوب و نامطلوب پيوند خورده است. نكته مهم و قابل توجه اين است كه در اين باره نبايد طريق افراط را در پيش گرفت و في المثل چون فلان روز شوم و نحس است دست از تلاش و فعاليت كشيد و يا علت شكست و زيان در اموري را مربوط به شومي ايام دانست، بلكه بايد با توكل به خدا و ياري جستن از لطف و كرم او در عرصه زندگي استوار و محكم گام برداشت. در روايات مي خوانيم در روزهايي كه نحس ناميده شده اند با دادن صدقه و خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند رحمان و قرائت بعضي از آيات قرآن به دنبال كارها برويد و پيروز و موفق باشيد.

نكته اول ـ اما در خصوص روز سيزده و ارتباط آن با سيزده رجب و تولد حضرت علي( بايد به نكات زير اشاره كرد (...اگر مراد از روز سيزده ، سيزدهم فروردين ماه باشد، همانگونه كه مي دانيد فروردين از ماههاي خورشيدي است كه ملاك و مبناي آن گردش زمين به دور خورشيد است كه 30 تا 31 روز به طول مي انجامد تا يك ماه خورشيدي كامل شود. سنت و اعتقادي كه در مورد روز سيزدهم فروردين وجود دارد هيچ ارتباطي با اسلام و مسلمانان و خصوصاً اهل سنت ندارد. بلكه اين رسم و آيين و اعتقاد مربوط به ايرانيان باستان است كه صدها سال قبل از ظهور اسلام ميزيسته اند و از آن زمان تاكنون اين اعتقاد باقي مانده و دليل شرعي نيز مبني بر نحسي روز سيزده وجود ندارد و بيشتر به يك اعتقاد خرافي شبيه است.

نكته دوم ـ اينكه ماه رجب از ماههاي قمري است كه ملاك و معيار آن گردش ماه به دور زمين است كه 29 تا 30 روز به طول مي انجامد و تولد حضرت علي(در سيزدهم آن ارتباطي به اعتقاد ايرانيان باستان در خصوص سيزده فروردين ندارد.

نكته سوم ـ اينكه اگر منظورتان روز سيزده هر ماه باشد كه براي نحس بودن چنين روزي دليل و مدركي در دست نيست.

نكته چهارم ـ اينكه برادران و خواهران اهل سنت نسبت به اميرالمؤمنين علي ( احترام و منزلت خاصي قائلند، اگر چه ايشان را جانشين بلافصل پيامبر( نمي دانند ولي به عنوان خليفة چهارم بسيار مورد احترام و قبول آنهاست. بنابراين دادن چنين نسبتي به آنها جايز نيست.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.